torrdokk-jim-kvammen-1068x712.jpg

CCB blåser liv i 106 år gammel dokk

CCB har nå brukt mellom 10 og 15 millioner kroner på skape liv i en gammel flytedokk de kjøpte i fjor. Den skaper forretningsmuligheter for leverandører innen riggvedlikehold. Det har gått litt over et år siden CCB kjøpte det som på folkemunne er kjent som «Dokken» – flytedokken som lå på BMW-verftet på Laksevåg i Bergen. Siden har dokken lagt ved CCB for klargjøring.

Nå er CCB straks klare få å skape nytt liv i det som en gang var verdens største flytedokk.

– Vi har allerede måtte si nei til jobber, men fra neste uke er vi helt ferdige med vedlikehold og oppgraderinger og klare til å ta på oss oppdrag.

Det sier Jim Lennert Kvamme, leder skipsvedlikehold CCB Yard Services til Petro.no. 

Han leder et team på fem personer, som skal jobbe med å skape ny historie i dokken. 


Skal bruke rigg-erfaring

Flytedokken har mulighet til å ta inn fartøy med ulike skrogformer, den kan tiltes 2 grader ved behov og den kom med to store kraner. Disse er ikke operative, men CCB vurderer å sette kranene i stand igjen. 

Alle flytende fartøy kan gå inn i dokken. Ut over offshore-fartøy snakker vi hurtigruteskip, båter fra forsvaret og fiskeri. Bare får nevne noen.  

Som kjent er CCB store på riggvedlikehold, et marked i endring. Nå er målet at dokken skal skape nye muligheter for både eksisterende rigg-leverandører og andre. 

– I prinsippet er ikke vedlikehold og reparasjon av rigger fartøy så ulik, slik at vi her så stor verdi av den erfaring CCB har og det nettverket av leverandører som finnes i området, sier Kvamme. 


Les hele saken på Petro.no